El nombre d’or pot generar grans discussions quan es parla de fenòmens naturals, però no quan ens referim a art i arquitectura. L’ésser humà ha fet un ús conscient del nombre d’or en l’art, per exemple en el renaixement, el gòtic, etc. i també en pot fer un ús no conscient. Aquest era un dels punts bàsics d’aquest treball de recerca, el de demostrar que en el fons la nostra concepció estètica rep una influència natural del nombre phi. L’existència del nombre d’or en les proporcions de les esglésies romàniques d’Àneu ha quedat palesa en els càlculs i medicions efectuades. Una altra cosa és afirmar que la tradició antiga de fer aparèixer patrons auris en les construccions de temples, va tenir un fil conductor des del temps dels pitagòrics fins els constructors de l’Edat Mitjana. Afirmar això sense proves documentals seria massa agosarat per part meva, i a més s’allunya dels objectius del treball. He intentat relacionar l’existència del nombre d’or i la seva difusió a l’Edat Mitjana, amb la tradició que especula amb la possibilitat que els Templers fossin els transmissors de secrets de caràcter esotèric i màgic provinents de l’antiguitat i la tradició pagana, però ha sigut impossible per falta de documents. Malgrat tot, he pogut relacionar nobles aneuencs, contemporanis a la construcció dels monuments estudiats, amb l’Orde del Temple. De la mateixa manera, també vaig intentar trobar alguna relació entre la simbologia del romànic aneuenc i la d’alguns temples d’influència templària com per exemple el temple d’Eunate a Navarra, però malgrat algunes similituds, la criptografia és un terreny massa complicat i confús que donaria peu a un altre treball de recerca.
També ha estat molt important per a mi poder compartir tota la informació a la xarxa d'internet i saber que un cop acabada l'experiència, la recerca restarà a disposició de qui ho desitgi i jo mateixa podré completar-la i millorar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada